11:30 Ксенія Абульханова. Пам’яті Володимира Андрійовича Роменця | |
Пам’яті Володимира Андрійовича РоменцяКсенія АБУЛЬХАНОВА Copyright © 2016 УДК 159.9 : 165.9 Поява нових сучасних підходів і методів аналізу історії суспільства, науки, культури залишає незмінними кращі зразки історичного дослідження, до числа яких, на підставі їхньої об’єктивності та досконалості, належить творчість Володимира Андрійовича Роменця. Воно виявляється не тільки актуальним, а й фундаментальним, перетворюється із власне історичного в теоретико-методологічне за умови рівня, масштабу і глибини його здійснення. Історія науки є не тільки її минулим, вона розкриває загальну стратегію її побудови й таким чином виводить до майбутнього науки, уможливлюючи прогнозування розвитку її пріоритетних напрямів. Розроблений В.А. Роменцем напрям пізнання є унікальним і по-справжньому фундаментальним, охоплюючи великі історичні періоди розвитку психологічних знань, розкриваючи закономірності цього розвитку стосовно масштабів усесвітньої психології, контексту світової культури. Особливе місце цього дослідження в низці багатьох інших історико-психологічних вітчизняних доробок визначається тим, що вони здебільшого не виходять за рамки вивчення історії психології як науки, тоді як пошукування В.А. Роменця охоплюють практично увесь процес розвитку різних, історично зумовлених, форм психологічних знань. Найважливіша особливість цього напряму досліджень полягає в сутності методологічного підходу, який воєдино поєднує аналіз історії розвитку знань з історією розвитку предмета науки: автор пропонує власну концепцію перетворення цього предмета. Виключна особливість вказаного дослідження, яка дозволяє зіставити його хіба що із працями О.Ф. Лосєва, полягає у широті охоплення досліджуваного контексту, в розгляді історії психологічних ідей і самих явищ духовно-психологічного плану в річищі розвитку всієї культури людства, історії людської творчості. І слід погодитися із висловом самого автора, що саме при досягненні такого культурологічного підходу і способу пізнання руйнуються рамки вузько сцієнтистського підходу до психології, відкривається певний універсалізм її ідей та їхня безумовна гуманістична цінність. Розуміння і розкриття лінії формування психологічних знань немислимо без розкриття психологічних проблем у методології, релігії, праві, мистецтві, художній літературі, фольклорі, норовах, звичаях тощо. Такий широкий контекст дослідницьких узмістовлень дозволяє відшукати неперервність у процесі творчого формування ідей, виявити багатоманітні способи взаємодії між науковим, філософським і художнім відтворенням психології людини. Традиційна парадигма, згідно з якою творчість у певних аспектах стає предметом спеціального психологічного дослідження, реінтерпретована шляхом інтеграції В.А. Роменцем на вищому рівні аналізу історії психології і психології творчості: історія психології постала як творчий процес виникнення нових ідей, а сам історико-психологічний процес – як важлива складова загальної культурної творчості людства. Окреслені засадничі методологічні координати дослідження, характеризуючи його унікальність, дозволили автору подати струнку систему принципів пізнання і сукупність вирішуваних ним методологічних, історико-психологічних і власне джерелознавчих завдань. За системоутворювальну В.А. Роменець обирає категорію вчинку як те ємне осереддя, що охоплює проблеми людської культури, теорії й історії психології і є епіцентром системи психології і самої її історії. Вчинок як категорія культури має давню історію: нею, зокрема, користувалися діячі Києво-Могилянської академії (С. Калиновський, Г. Кониський) і, звичайно, І.В. Ґете та Г.В.Ф. Геґель (останній особливо плідно у “Феномеології духу”). В радянській психології на вчинок як логічне ядро психології звернув прискіпливу аналітичну увагу С.Л. Рубінштейн, представники його школи, а також наступники інших шкіл. В.А. Роменець обґрунтовує цей принцип ядра як найбільш продуктивний саме у зв’язку з культурологічним підходом. Провідна нитка його міркувань така: учинок зосереджує у своїй значеннєво-смисловій визначеності найістотніші риси людської психіки – характер, особистість тощо. Психіка виражається і формується у вчинках. Автор висуває й упродовж десятиліть доводить евристичність гіпотези: кожна епоха в людській культурі по-своєму тлумачить основне ядро – вчинок людини-особистості. Ця своєрідність полягає в особливих акцентах, які ставляться на тому чи іншому компоненті структури вчинку. Звідси очевидно, що у його теорії зміщення структурних акцентів учинку в історії психології має величезне відкривавче значення. Воно стосується головним чином проблеми психологічного детермінізму, тобто такого питання, яке доволі гостро час від часу обговорюється в науковій психологічній літературі. Скажімо, М.Г. Ярошевський у своїй історико-психологічній концепції проблему детермінізму висунув на перший план. Неважко побачити, що в історико-психологічних розробках В.А. Роменця ця проблема залишається провідною. Проте він доповнює її тією формою причинних зв’язків, яку вдало називає “детермінізмом самостворення”. Цей суперечливий вираз є начебто іносказанням великої філософської ідеї про діалектику свободи і необхідності в житті людини. У С.Л. Рубінштейна в його публікаціях 20-х років минулого століття ця ідея була сформульована як принцип “творчої самодіяльності”, а в останній праці “Человек и мир” – як принцип “самоспричинення”. Саме вчинок постає як втілення особистісної детермінації і самореалізації у його концепції. Воднораз саме вчинку надає характер пояснювальної категорії М.М. Бахтін. І при цій одностайності й однодумності кожен із них відводить учинку різне місце у пропонованих концепціях, розглядаючи його різну функцію і роль в культурі та її найважливіших вимірах – філософсько-психологічному, особистісно-екзистенційному, культурологічному. Оригінальність історико-психологічної концепції В.А. Роменця полягає не у тому, що він повністю відходить від своїх попередників чи полемізує із сучасниками, а в тому, що знаходить новонезвідані аспекти у постановці і вирішенні вічних проблем психології, надає їм сучасного звучання, так що ці нові грані історико-психологічного бачення дають змогу виявити і кваліфікувати факти, які до цього залишалися на обочині історико-наукових пошуків. Прийнявши вчинок вихідною категорією історико-психологічного процесу, В.А. Роменець неодноразово розкриває саму структуру вчинку в його чотирьох компонентах, послідовно узмістовлюючи ситуаційний, мотиваційний компоненти, а також компоненти дії і післядії. Ця модель перетворюється ним у ключ до розкриття історичної почерговості психологічного бачення в кожну культурно-історичну епоху: ситуативний принцип домінує в ранні періоди, коли його змінює мотиваційний принцип, то людина саму себе бере за точку відліку й покладає на себе відповідальність за свою долю (специфічна проблема психології Відродження – боротьба мотивів як основа самовизначення людини). Автор розгортає цілу історичну панораму для доведення цього принципу, виявляючи, що увага таких мислителів, як Б. Спіноза, Ж. Лабрюель, Ф. Ларошфуко була прикована до різних форм мотивації (імпульсивної, емоційної, розсудково-емоційної, розумової тощо). Доводиться, що логічно завершальною ланкою цього періоду виявляється прийняття рішення як вихід із боротьби мотивів і досягнення єдності розуму та волі. Вчинок постає як найбільш релевантний специфіці психологічних знань спосіб і категорія його теоретизації, що цікаво й переконливо показано через аналіз різних напрямів психологічної науки (гуманістичної психології, радянської психології як гуманістичної за своєю спрямованістю тощо). Вчинковий принцип дозволяє із зовсім іншого, власне оригінального, погляду переглянути традиційно категоризовані психологічні проблеми, поняття, виявити нові смисли у розвитку самих психологічних знань. Особливо важливо відзначити зв’язок психологічного й морального витоків людини, що реально відкривається цим принципом, адже ці витоки штучно роз’єднувалися сцієнтистськими тенденціями у розвитку відповідних наук і галузей знань. Найбагатшою конкретикою історії і форм культури насичений той напрям історико-психологічного дослідження автора, що спирається на порівняльно-історичний метод і розкриває історичну зміну предмета психології в різних регіонах світу в зв’язку з культурою того чи іншого народу. Мовиться про панорамне дослідження проблем тотему і спільності у первісному способі життя і світосприйманні, ритуалу як вчинку у Давньому Китаї, Нірвани-Каму в індійській психології (як способів подолання нестримної чуттєвості), а також низки інших світоглядно-психологічних форм, у яких здійснюються ті чи інші абстракції, розставляючи смислові акценти в духовно-екзистенційних параметрах буття людини, розв’язуючи його суперечності (універсального й індивідуального, страждального й звільненого, інтелектуального й морального тощо). В.А. Роменець не тільки аргументує методологічні засновки своїх багаторічних досліджень, а й створює саму історію психології, концептуалізуючи її у рефлексивному світлі своєї гіпотези вчинку. Мова цієї гіпотези (структура вчинку як модель) перекладається в конкретні поняття, що виражають історично зумовлені певні проблеми. Виявлена автором сукупність цих проблем у їхньому послідовному розкритті створює основну композицію історії всесвітньої психології. Концептуально він відстежує закономірність виникнення саме цих проблем в ту чи іншу епоху, що є беззаперечним доведенням гіпотези. Тут слушно відзначити надзвичайно глибокий рівень узагальнення, що виявляє себе у визначенні провідних проблем історії психології в наступності класичних епох філогенезу. Перед читачем в історичній черговості постають також такі вузлові проблеми психології, як предки й нащадки, вчинок і звичай, людське і вселюдське, мікрокосмос і макрокосмос, душа і Бог, я та інший, страждальність і самодостатність, теоретичний розум і практичний глузд (використовуючи філософську термінологію, зокрема – І. Канта), природне і культурне (або біологічне і соціальне). Останнє коло питань, що обговорюється у багатотомних публікаціях В.А. Роменця з історії всесвітньої психології, стосується загальних основ буття психічного і того, як воно тлумачиться відносно цих основ. Відповідно до періодизації історії всесвітньої психології, перший період був названий автором періодом субстанційності, коли психіка тлумачиться стосовно сутнісних підвалин буття, зокрема, як можливість її збереження у вічності; другий період (відповідно до етапу мотивації) названий феноменологічним, себто таким що відображає внутрішнє мотиваційне боріння людини, протиборство мотивів за можливість домінування; і третій, пов’язаний з характером опанування світу, який охоплює компоненти вчинку – дію і післядію, був ним названий періодом освоєння. Цикл досліджень В.А. Роменця завершується проблемою предмета і принципів історико-психологічного дослідження. Залишаючи осторонь окремі питання цієї методології, хоча вони відіграють значну роль у побудові історії всесвітньої психології, зазначимо, що цей схематичний виклад авторської методології ще не розкриває повністю фундаментального творчого внеску В.А. Роменця в історію психології. Йдеться про створення історії всесвітньої психології як такої. Вибудуваний величезний історико-науковий фундамент, який охоплює історію саме всесвітньої психології. Вперше введені у науковий обіг нові нашарування психологічної спадщини, наприклад, психологія міфологічного періоду, яка постала переважно як предмет етнічної або історичної психології, підняті проблеми психології патристичної, причому в трактуванні її не тільки зарубіжними, а й вітчизняними корифеями. Вперше з такою повнотою в публікаціях В.А. Роменця представлені східна і близькосхідна психологія. І знову ж таки вперше з такою глибиною й фундаментальністю оприявнена вся історія психології від Стародавнього світу до XX століття включно. Окрім того, українським мислителем новостворена загальна теорія історико-психологічного процесу, тобто здійснено послідовне проведення принципу вчинку через всю історію психології. Примітно, що у першій книзі (Історія психології. – К., 1978) цей принцип був віднесений тільки до психології XIX і XX століть. У підсумку історія психології (у шести частинах) становить не тільки надзвичайно широкий компендіум для осягнення скарбниці світової психологічної думки, а й, що не менш важливо, пробуджує творчі міркування психолога. Окремо вкажемо на практичне значення праць В.А. Роменця з історії психології. Його публікації сьогодні сприяють поглибленому вивченню історії психології, тим більше, що автор інтелектуально обійняв велику кількість джерел, мало доступних для вивчення, і до нього зовсім не опрацьованих. На превеликий жаль, при житті масштабність й одночасно глибина концепції надзвичайно талановитого психолога ХХ століття не була ні належним чином оцінена, ані навіть осягнена розумом (як це часто-густо буває в історії великих відкриттів великих художників). Тому вже немає можливості запитати його про деякі незаповнені лакуни його концепції. Наприклад, чому автор книг з історії психології не завжди приділяв увагу теоріям, які реалізували природничо-наукову основу пояснення психічних феноменів (це стосується переважно історії психології XX ст.)? Чому залишився нерозкритим особистісний підхід, хоча його сутність вочевидь повною мірою присутня в категорії вчинку. Читач, який звик відносити період культури Київської Русі, арабську класичну культуру, зокрема науку, до середньовіччя, буде здивований, якщо знайде відповідні розділи в книзі, присвяченій епосі Відродження (хоча в науковій літературі іноді зустрічається термін “мусульманський ренесанс” (М. Мец), а М. Конрад (відомий сходознавець) розширено тлумачить Східний ренесанс і не пов’язує його безпосередньо з появою буржуазних стосунків). Одначе саме виникнення питань, бажання продовжити міркування і дослідження свідчать про глибокий і стимулюючий думку сучасників, та й, мабуть, дослідників наступного покоління, характер наукової спадщини В.А. Роменця. В.А. Роменець своїми багаторічними дослідження виконав воістину титанічну працю. Такі праці створюються, як правило, колективом авторів, хоча тоді зустрічаються різнобій тлумачень і труднощі стиковки позицій. Правдиво буде сказати, що він створив оригінальну операційну модель історії всесвітньої психології, надавши їй культурологічного характеру й смислу. Концепція історії визначення предмета і принципів історико-психологічного дослідження виявляється сьогодні методологією вищої міри цілісності, цінності і плідності. Переклад з російської Петра М’ясоїда. Надійшла до редакції 4.04.2016. Стаття надрукована у перекладі англійською мовою в ж. "Психологія і суспільство": 2016. – №2 – С. 6-9. | |
|
Всього коментарів: 0 | |